Fakta om taxa’er

Taxa industrien i Danmark er godt reguleret. Og det var een af årsagerne til at Uber kom helt forkert afsted på markedet her. I Danmark skal en taxa have plads til min. 4 passagerer, og have en godkendt taxameter/kontroltæller. Taxaer har en start-takst, som mange af os vognmaend jo synes er ret høj. Men det er ikke noget vi bestemmer.

Taxa var oprindeligt en forkortelse for ‘taximeter’ (eller taxametre), som var navnet på den enhed, der angiver billetprisen. Taximeter er et mekanisk instrument, der bruges til at beregne priser baseret på afstået distance og ventetid. Den første benzinkørende ‘taxicab’ med taxameter blev bygget i 1897. De første motoriserede taxier, der kørte i Londons gader, var elektriske. De var upålidelige og dyre, hvilket fik dem til hurtigt at blive erstattet af benzin taxier.

I USA er der en undersøgelse der konkluderer at taxachauffører har det tiende farligste job i USA. Så slemt er det vist heldigvis ikke her.

Taxa historien fra London

London er taxaens fødested. Taxaer begyndte at køre i London helt tilbage i 1669.

De første rigtige taxier, der nogensinde opererede på gaderne i London, var hestetrukne taxier. De var operationelle siden dronning Elizabeth I’s regering, fra 1639 til 1920’erne. Hestetrukne vogne blev først licenseret til Hackney vogne. Navnet er mere tilbøjelige til at stamme fra London Borough of Hackney.

Hestevognene var dyre at køre i forhold til moderne motoriserede køretøjer.Hestetrukne taxier eksisterer stadig i dele af Storbritannien, som i Cockington, Torquay.

Hestevognene var operationelle sammen med motoriserede “taxicabs” indtil anden verdenskrig.

Andre sjove facts

Der er mange sjove facts om taxaer. Her følger nogle af mine favoritter.

I London skal du ikke råbe taxi, når du prøver at hale en taxa. Det anses for upassende!

Verdens længste taxitur blev gennemført af tre universitetsvenner, som kørte over 43.000 km til en pris på næsten 80.000 pund på taxameteren. Heldigvis, da trioen kørte bilen selv, behøvede de ikke at betale!

Har du nogensinde spekuleret på, hvorfor London Black Cabs har sådanne høje tage? I England var der en lov, der sagde, at taxicab måtte være høje nok til, at en passager kunne sidde komfortabelt, mens han havde en bowlerhue.

Den første kvindechauffør i byen New York var i 1925. Ved slutningen af 1960’erne var en ud af hver ti chauffør kvindelig! Nu er dog mindre end en ud af hundrede New York taxichauffører kvinder.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *